Facebook Pixel – Bedriftene ser deg

Skrevet av Nordic Social

12. september 2019

Har du sett på et produkt i en nettbutikk, og like etterpå blitt møtt av en annonse av det samme produktet på andre sider?

De aller fleste av oss har sjekket ut varer i en nettbutikk, for å så se de samme varene forfølge deg gjennom annonser på Facebook, Instagram og de fleste andre steder du besøker på internett. “Jeg aksepterer bruk av cookies for å samle brukerdata” har blitt en vanlig pop-up på nettsider. Enkelte opplever dette som litt ekkelt, men som en bedrift som driver markedsføring for kunder i 2019 står vi på den andre siden av denne digitale blodhunden. 

Kanskje den mest populære, enkleste måten å spore kunder på er gjennom Facebook Pixel. Dette er et sporingsverktøy som er innebygd i Facebook sin omfattende annonseplattform.

Et enkelt eksempel på praktisk bruk av Pixel kan vises ved å ta utgangspunkt i en nettside som selger forsikring. Ved å installere en Facebook Pixel på nettsiden, kan vi enkelt segmentere alle som har: 

 

  1. Besøkt siden 
  2. Trykket på en spesifikk forsikring 
  3. Gått til side for bestilling uten å betale

Vi har nå muligheten til å lage 3 forskjellige annonser, og vise de til de 3 ulike kundegruppene med ekstrem presisjon. Vi kan for eksempel lage en kampanje på reiseforsikring og vise den til alle som gikk til side for betaling på denne forsikringen, men som valgte å ikke gjennomføre betalingen. 

 

“Retargeting is where the magic happens”

 

De fleste som selger et produkter eller tjenester, har erfart at det er lettere å gjøre det til de som allerede har hørt om produktet eller har vist tidligere interessert – såkalte “varme leads”.  Mange potensielle kunder ender opp med å ikke gjennomføre kjøpet på grunn av små, men avgjørende omstendigheter. Dette kan skje når kunden plutselig blir opptatt med andre forpliktelser og etterlater handlekurven uten å betale. Det er også mange som vipper mellom å kjøpe og ikke kjøpe, hvor det å se en ny annonse av samme produkt med rabatt, eller en ny salgsvinkel, kan være det lille ekstra som trengs for å overbevise kunden. “Retargeting” gjennom Facebook Pixel er et slags sikkerhetsnett som fanger opp potensielle kunder som faller gjennom sprekkene.  

I Nordic Social har vi gode erfaringer ved riktig bruk av Facebook Pixel. Spesielt alle bedrifter som driver B2C – selger direkte til privatmarkedet – taper mye terreng ved å ikke utnytte dette. Bruk av slike informasjonskapsler har blitt ett av våre viktigste verktøy. 

Hvis du føler din bedrift mister kunder som bare trenger den siste “dytten” for å vendes, ta gjerne kontakt for en gratis konsultasjon. 

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *