Den omryktede Kardashianfamilien – idioter eller businessgenier?

Skrevet av Nordic Social

16. august 2018

Det er nok ikke mange som har gått glipp av dagens utgave av Forbes. Ingen andre enn Kylie Jenner pryder den ikoniske forsiden, ikledd en uniform folk flest ikke har sett henne i tidligere. 20-åringen, med en estimert verdi på 900 millioner dollar, er nemlig på vei til å bli verdens yngste dollarmillionær – og slår dermed ut Mark Zuckerberg med en margin på 3 år. Lillesøsteren til Kim Kardashian har nemlig opparbeidet seg en rikdom ingen andre på samme alder kan skryte på seg, ved hjelp av et TV-program og påfølgende sminkemerke. Hvordan kan dette ha skjedd?

Det hele begynte med en kjendisadvokat og en omstridt rettsak – nemlig O.J. Simpson-saken. Robert Kardashian, far til Kardashians-jentene, var både nær venn og forsvareren til den siktede. Til tross for rimelig solide beviser mot Simpson, maktet Robert Kardashian å sørge for at klienten hans gikk ut av rettssalen som en fri mann. Saken rystet landet, og er siden blitt en av de mest notoriske sakene i Amerikas historie. På rettssakens tidspunkt, i 1995, var hans nest eldste datter Kim Kardashian ikke eldre enn femten år. Lite visste hun da at hun ti år senere skulle bli en av verdens mest berømte mennesker.

Kim Kardashians berømmelse hadde dog lite med hennes fars karriere å gjøre. I begynnelsen av tjueårene hennes jobbet hun hovedsakelig som kjendisstylist, og bygget seg oppover i systemet. Hennes første klienter besto av perifere småkjendiser og deres omgangskrets, men etter hvert klarte hun å komme inn i mer eksklusive sirkler, og jobbet blant annet for Paris Hilton. Karrieren som stylist skulle likevel ikke vare særlig lenge, og tiden brukt på å rydde i klesskapet til frøken Hilton tok en brå slutt. Et svært uheldig sammentreff førte nemlig til at Kim oppnådde sin helt egen berømmelse – i form av en lekket video.

Det er nok ikke mange andre saker som i samme grad kan samsvare med uttrykket ”a blessing in disguise.” Kim var ikke eldre enn 23 år da hun reiste på ferie til Mexico med kjæresten Ray J, som var motparten hennes i den aktuelle filmsnutten. På ferien tøyset de rundt på kamera, og det ene førte til det andre. Etter tre år hadde angivelig filmen gått i glemmeboken, helt fram til Vivid Entertainment på et eller annet vis fikk fatt i den, og publiserte den offentlig. Navnet filmen fikk tildelt hadde god og korrekt klang – ”Kim Kardashian, Superstar.”

Kim, som på dette tidspunktet ikke ante hva publisering av filmen kunne komme til å innebære, saksøkte Vivid Entertainment. Hun ble tilbudt en klekkelig sum av byrået for å la de beholde den, og aksepterte tilbudet. På dette tidspunktet hadde den unge kvinnen verken høyere utdannelse eller noe særlig med midler, og summen byrået tilbudte som ryktes å ha vært på fem millioner dollar, var umulig å takke nei til. Etter publiseringen gikk karrieren hennes av skaftet, og Kardashian ble et ’household-name.’ Like etter skulle hun få sin egen tv-serie.

For omtrent 11 år siden ble den første episoden av ’Keeping up with the Kardashians’ sendt på fjernsyn. Kim Kardashian var med den største selvfølgelighet seriens hovedperson, og konseptet var at et kameracrew skulle følge henne og familien rundt om, derav seriens navn. Historien derav er nok kjent for de fleste – både etternavnet og familien ble en egen merkevare, og formuen til hvert eneste familiemedlem tilknyttet Kardashian har økt eksponentielt siden seriens slippdato. For bare noen dager siden ble den femtende sesongen sendt på luften, og interessen rundt familien ser ikke ut til å ta noen ende.

Når ’Keeping up with the Kardashians’ ble utgitt var ikke Kylie Jenner eldre enn 9-10 år, og serien sentrerte seg hovedsakelig rundt Kim og hennes jevnaldrende søstre. Til tross for hennes unge alder var hun titt og ofte å se på tv-skjermen, og berømmelsen i tilknytning til familien var ikke til å unngå. I motsetning til hennes eldre søstre derimot, klaffet veldig mange faktorer for Kylie samtidig som familiens totalformue økte. De fundamentale triksene unge frøken Jenner benyttet seg av, er vår ekspertise i Nordic Social Group.

Tidspunktet for tv-pogrammets utgivelse sammenfalt med utspringet til sosiale medier. Kun måneder før utslippsdato hadde MySpace flere klikk enn Google, og Facebook var plutselig på skjermene i mange hjem. Sosiale medier ble født – og konseptet har ikke sluttet å vokse siden den gang. Kylie ble født i 1997, og hennes alder ga henne den fordelen at utviklingen hennes ble integrert med teknologi og sosiale medier, slik som de fleste andre millenniumsbarn. Med et utgangspunkt som søster av den i økende grad berømte Kim Kardashian, og gjentatte opptredener på hennes tv-program, hadde Kylie Jenner den perfekte muligheten til å bli en mogul på sosiale medier. I dag kan hun skryte på seg 113 millioner følgere på Instagram, og er dermed en av verdens mest fulgte mennesker på sosiale medier. Og det er makten i følgerskaren hennes hun kan takke for sin verdi på 900 millioner dollar.

Rikdommen og berømmelsen ble som en dominoeffekt der hver faktor utløste den andre. For å oppsummere kan vi si at Kylie Jenner ble et kjent navn på akkurat samme tidspunkt som sosiale medier tok kraft, og uten sosiale medier ville hun aldri vært i stand til å eksponentielt øke sin berømmelse eller sin inntekt. Samtidig ville hun aldri kunne klart å opparbeide seg posisjonen sin uten den foregående berømmelsen til sine eldre søstre, og deres påfølgende tv-program. Det voldsomme antall følgere medfører en enorm makt og innflytelse – og med dette har hun sammen med familiens matriark, Kris Jenner, evnet å selge et enkelt produkt i den grad at hun står i rekke til å bli verdens yngste selvskapte dollarmilliardær.

Det er fort gjort å kimse av Kardashianfamilien. Skandaler og reality-TV er sjelden stikkord som går igjen i forretningsverdenen, men det er en rimelig mengde kunnskap man kan ta til seg herfra. Verden vi lever i i dag er uunngåelig virtuell og teknologisk, og både selskaper og personer som ikke henger med vil raskt bli forlatt på gravplassen. Tilpasning og omjustering er nøkkelbegrep for både eldre og yngre bedrifter som ikke bare ønsker å beholde kundene sine, men få tilgang til en ubegrenset mengde nye kunder. I Nordic Social Group har vi særlig erfaring med å hjelpe bedrifter med denne overgangen. Vi kan ikke love at du blir dollarmillardær som Kylie Jenner, men vi kan sørge for at du har alle de rette verktøyene for å gjøre det selv. Er du klar?

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *